Néhány funkció mobilon nem elérhető!

Töltse le a teljes funkcionalitású PHARMINDEX Mobil alkalmazást Andoridra és iOS-re.

Előfizetek!
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Súlyos kockázatokkal járhat egyes gyógyszerek és étrend-kiegészítők egyidejű alkalmazása

Angliai kutatók feltárták, hogy bizonyos gyógynövény hatóanyagú készítmények és étrend-kiegészítők és receptköteles gyógyszerek egyidejű szedése komoly egészségügyi kockázatot jelenthet a betegek számára, különösen idős korban.

hirdetés
hirdetés
hirdetés

A polipragmázia egy ismert kockázati tényező időskori betegeknél, bár a gyógyszerek közé legtöbb esetben a gyógynövény-készítmények és étrend-kiegészítők nem is számítanak bele, ugyanakkor ezek is fokozhatják a nemkívánatos gyógyszerreakciók kockázatát.

Az új kutatás csaknem 15 éve az első olyan vizsgálat volt, amely idősek körében feltárta a receptköteles gyógyszerek, gyógynövény-készítmények és étrend-kiegészítők szedése miatt fellépő kockázatokat. A Hertfordshire-i egyetem kutatói azt találták, hogy a vizsgált készítmények közötti interakciók egészségügyi következményei között előfordultak a vérnyomás-csökkentő terápia hatásának változásai, a sztatinok, az aszpirin szérumszintjének és hatásosságának módosulása, a legveszélyesebb következmények pedig a szérum glükózszintjének emelkedésével, a vérzéskockázattal, illetve a receptköteles gyógyszerek hatásának csökkenésével voltak összefüggésben

A kutatásban a 149, 65 év feletti résztvevő egyharmada (33,6%) szedett gyógynövény tartalmú készítményeket és étrend-kiegészítőket, amelyek – recept nélkül kapható termékek lévén – nem jelentek meg az egészségügyi ellátórendszer nyilvántartásában, így a kezelőorvosok nem tudtak arról, hogy a betegeik szedik ezeket a készítményeket. A betegek egy része akár nyolcféle különböző készítményt is szedett egyidejűleg, így az ő esetükben különösen magas a káros egészségügyi kimenetelek kockázata a társbetegségek, metabolikus változások és a receptköteles gyógyszerek hatóanyagainak hasznosulását gátló, időskori felszívódási zavarok miatt. A vizsgálati alanyok 78 százaléka szedett egyidejűleg étrend-kiegészítőt és receptköteles gyógyszert. Tíz olyan résztvevő volt, akik a receptköteles gyógyszereik mellett csak receptre kapható gyógynövény-készítményt szedtek.

Kapcsolódó tartalmak

A legnagyobb interakciós kockázattal bíró gyógynövény-készítmények közé tartozott az orbáncfű, a ligetszépe és a ginkgo, az étrend-kiegészítők közül pedig a glükózamin és az omega-3 halolaj. Potenciális interakciós kockázatot tártak fel ezen kívül a lenmag, a borsmenta, a szenna, az Echinacea, a galagonya és a zöld tea tartalmú készítmények esetén, illetve étrend-kiegészítők közül a fentieken kívül a multivitaminok és a kalcium-karbonát esetében.

A kutatás vezetője szerint az interakciók potenciális kockázata miatt kezelőorvosoknak rutinszerűen ki kell kérdezniük a betegeket arról, hogy milyen recept nélkül kapható készítményeket szednek. Egy korábbi szisztematikus áttekintés is alátámasztja ennek a betegbiztonsági lépésnek a szükségességét, mivel az elemzés szerint az idős betegek jelentős része szed egyidejűleg receptköteles gyógyszereket és gyógynövény-készítményeket, illetve étrend-kiegészítőket, amelyek közül például a fokhagyma és az aszpirin, vagy a ginzeng és a warfarin között ismert a kölcsönhatás lehetősége.

Taofikat B Agbabiaka et al. Prevalence of drug–herb and drug–supplement interactions in older adults: a cross-sectional survey, British Journal of General Practice (2018). DOI: 10.3399/bjgp18X699101

Referencia:

MedicalExpress

Címkék

Az alábbi címkék egyikére kattintva további híreket, cikkeket, tanulmányokat olvashat a témában.

Ajánlott cikkek

hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés