Gyógyszertári szövetség: járási alapon kellene megszervezni az ügyeletet

Járási alapon kellene megszervezni a gyógyszertári ügyeletet, 100-125 ügyeletes patikával megfelelő lenne a lefedettség - mondta Zlinszky János, a Hálózati Gyógyszertárak Szövetségének alelnöke hétfőn az M1 aktuális csatornán.

hirdetés

Kifejtette, hogy az ügyeleti rendszert 25 éve nem szabályozták, nincs jól megszervezve. Vannak olyan helyek az országban, ahol egyáltalán nincs elérhető közelségben ügyeletes patika, máshol viszont túl sok van - emelte ki.  Hozzátette, a patikai ügyeletekről tavaly óta egyeztet a szövetség a szaktárcával, a tárgyalásokba pedig bevonták az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálatot és más szakmai szervezeteket. Az elképzelések hasonlóak, így bíznak benne, hogy legkésőbb jövőre ki tudnak alakítani olyan rendszert, amely 20-30 évre megoldaná a problémát - hangsúlyozta.

Az egészségügyi kormányzattal, valamint a szakmai szervezetekkel folytatott egyeztetések során a Hálózati Gyógyszertárak Szövetsége összeállította az ügyeleti rendszer szabályozására vonatkozó részletes javaslatát.

A HGYSZ javaslata szerint egy állandó ügyeletes gyógyszertár, amely az év 365 napján napi 12 óra ügyeletet lát el, éves szinten4380 ügyeletes órát teljesít. A Munka törvénykönyve szerint egy teljes munkaidőben foglalkoztatott dolgozó évente maximum 250 óra rendkívüli munkavégzésre kötelezhető. Mindezek alapján megállapítható, hogy legalább 18 dolgozóra lenne szüksége a gyógyszertárnakahhoz, hogy a szükséges ügyeleti óraszámot a jogszabályoknak megfelelően teljesíteni tudja Ennyi gyógyszerésszel ma hazánkban valószínűleg egyetlen közforgalmú gyógyszertár semrendelkezik. Ebből következik, hogy az állandó ügyeleti vagy készenléti szolgálat ellátásáhozmindenképpen helyettesítő gyógyszerész alkalmazására van szükség. Ebben az esetben pedig azállandó szakdolgozói létszámot az elrendelés során nem lehet figyelembe venni.

Az állam és a gyógyszertárak érdeke közös abban, hogy a nyitvatartási időn túli gyógyszerellátásra adott kompenzációt egyszerűen és átláthatóan osszák szét. Emellett a finanszírozó szempontjából az is fontos, hogy a költségek jól tervezhetőek legyenek. Ezeknek a szempontoknak a figyelembevételével javasoljuk, hogy a gyógyszertárak számára juttatott forrásokat ne differenciálják az ügyeleti és készenléti szolgálat formája, vagy az ellátott lakosságszám alapján.

Általános tendencia, hogy a nagyobb lakosságszámmal rendelkező ügyeletes körzetekben és településeken döntően ügyeleti ellátás, míg az alacsonyabb l akosságszámúakban főleg készenléti szolgálat működik. Az ügyeleti szolgálat egy órára vetített fajlagos költségei sokkal magasabbak, mint a készenléti szolgálat fajlagos költségei. Ugyanakkor a nagyobb lakosságszámmal rendelkező körzetekben a nagyobb igénybevétel következtében nagyobb a betegek által kifizetett ügyeleti díj összege, valamint az ügyeleti forgalom árréstömege is.
 
Mindezeket figyelembe véve megállapítható, hogy az ügyeleti rendszer finanszírozása megoldható egy megfelelően megválasztott átalánydíj alkalmazásával is. 

A gyakorlatban a gyógyszertárak kompenzációja a kisforgalmú gyógyszertárak működési célú támogatásához hasonló módon történhetne. Az OGYÉI meghatározott időszakonként hatósági bizonyítvánnyal igazolná a gyógyszertár által végzett ügyeleti és készenléti szolgálat idejét. A gyógyszertár a neki járó kompenzációt a hatósági bizonyítvány alapján igényelhetné az OEP-től.

A részletes javaslat letölthető innen.

HGYSZ / MTI

Szerző:

PHARMINDEX Online