További cikkek a Infektológia rovatból

Kutatók 8000 új, nagy hatékonyságú antibiotikum-kombinációt azonosítottak

Az UCLA biológusokból álló kutatócsoportja felfedezte, hogy több ezer olyan, 4 vagy 5 féle antibiotikumból álló kombináció létezik, amely sokkal hatékonyabb, mint ahogyan azt eddig gondolták.

A kutatás eredményei – amelyek az npj Systems Biology and Applications folyóiratban jelentek meg – áttörést hozhatnak az antibiotikum-rezisztencia elleni küzdelemben.

A szakemberek korábban azon a véleményen voltak, hogy kettőnél több antibiotikum kombinálása csak rontja a kezelés hatékonyságát, és az uralkodó elmélet szerint három vagy annál több hatóanyag kombinálása csupán elhanyagolható előnyökkel jár, vagy az interakciók miatt egyáltalán nem előnyös a beteg számára.

„A kezelőorvosok tradicionálisan egy vagy kettő antibiotikumot alkalmaznak. Mi egy olyan alternatívát dolgoztunk ki, ami rendkívül ígéretes, és jelentős lépést hozhat a gyógyszer-rezisztens patogének által okozott fertőzések kezelésének javításában” – mondta a kutatás egyik vezetője.

A kutatók nyolc antibiotikumot kezdtek vizsgálni, négy-, illetve ötféle hatóanyag-kombinációban, a dózisokat is variálva. A kombinációk közül 18 278 hatékony volt az E. colival szemben. A kutatók arra számítottak, hogy valószínűleg lesz néhány kiemelkedően hatékony kombináció, de megdöbbentek, hogy milyen nagy számú, nagyon potens kombinációt sikerült azonosítaniuk. A vizsgált kombinációknál a kutatók először megbecsülték, hogy milyen hatékonyságra számítanak az E. colival szemben. A négy gyógyszerből álló kombinációk között 1676 olyan volt, ami a vártnál jobban teljesített. Az öt hatóanyagból álló kombinációk esetén 6443 volt, ami a becsült hatásosságnál erősebb volt.

Ugyanakkor voltak a várakozásokhoz képest rosszabbul teljesítő kombinációk is: a négyféle hatóanyagot tartalmazó kombinációk közül 2331, az ötféle gyógyszert tartalmazók között 5199. A négy, illetve öt komponensű kombinációk némelyike legalább részben hatékony volt, mivel az egyes hatóanyagok különböző mechanizmusokon keresztül fejtik ki baktériumellenes hatásukat: egyes hatóanyagok a sejtfalat támadják meg, mások a DNS-t, ez által a kezelés hatásossága sokkal jobb, mint a monoterápiáé vagy csak kettő vagy három hatóanyagé.

„Az antibiotikum-rezisztencia terjedése miatt szembe kell néznünk az antibiotikum-kezelés hatástalanná válásának veszélyével, ezért a rendelkezésünkre álló hatóanyagok kombinációi által nyújtott terápiás lehetőségeket maximálisan ki kell használnunk. Ez a kutatás nagy mértékben fel fogja gyorsítani az ígéretes antibiotikum-kombinációkkal végzett humán kísérleteket.”

Szerző:

PHARMINDEX Online