Az eRecept a gyakorlatban - 2. rész

Néhány héttel ezelőtt adta hírül az Állami Egészségügyi Ellátó Központ (ÁEEK), hogy sikeresen lezárult az intézményközi adatáramlás megvalósítását célzó TIOP projektjük. Ez lényegében azt jelenti, hogy az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) működéséhez szükséges alapfeltételek biztosítottak, így nincs akadálya annak, hogy 2016 elejétől elkezdődjön az e-egészségügy különböző elemeinek és funkcióinak tesztelése a pilot intézményekben.

hirdetés

Mi változik a gyógyszerek kiadásánál?

A hagyományos receptek kiváltásánál nem változik semmi, ezeket ugyanúgy kell majd feldolgozni, mint eddig. Az egyetlen különbség az lesz, hogy a kiváltott vények adatait a gyógyszertár informatikai rendszere az EESZT-ben is rögzíti majd. Ennek köszönhetően a betegek a korábban említett portálon keresztül a papír alapon felírt, és már kiváltott receptjeikről is kaphatnak majd tájékoztatást.

Elektronikus vény kiváltásánál az első lépés a gyógyszertárban a beteg azonosítása lesz. A gyógyszertár az EESZT-ből a beteg TAJ száma alapján kérdezi majd le az éppen érvényes vények adatait. Ehhez a betegek a saját vényeik kiváltásához használhatják a TAJ kártyájukat és a személyazonosító okmányaikat, vagy a korábban kinyomtatott tájékoztatót. A családtagok és ismerősök vényeinek kiváltásához viszont mindenképpen a kinyomtatott tájékoztatóra lesz szükség. Ezért, aki biztosan tudja, hogy nem ő fogja kiváltani a saját receptjeit, annak ezt mindenképpen jeleznie kell majd az orvosnál.

A beteg beazonosítását követően a gyógyszertárban láthatóvá válnak az érvényes receptek, amiből a beteg kiválaszthatja, hogy melyiket szeretné éppen kiváltani. A patikákban csak a gyógyszerészeknek lesz arra jogosultságuk, hogy a korábban kiváltott vények adataihoz hozzáférjenek. A gyógyszerek kiadását a gyógyszertár az EESZT-ben rögzíti, ezzel érvénytelenítve az elektronikus vényeket. Ha a beteg tájékoztatóval érkezett a gyógyszertárba, akkor a kiadott gyógyszereket a tájékoztatóra is rá kell majd vezetni.

A tájékoztatókkal kapcsolatban két fontos dolgot mindenképpen meg kell jegyezni. Egyrészt az elszámolás alapja az elektronikus vény lesz, nem pedig a tájékoztató, így azt nem kell majd a gyógyszertárnak megőriznie. Másrészt nem kell minden gyógyszert egy alkalommal kiadni, ami a tájékoztatón szerepel. A beteg így akár azt is megteheti majd, hogy minden egyes gyógyszert külön alkalommal vált ki. A tájékoztató nyugodtan visszaadható, és a kiadott gyógyszereket is a beteg tájékoztatásának érdekében kell rögzíteni, nem pedig azért, hogy másik gyógyszertárban már ne tudja kiváltani. Elektronikus vény esetén a kiadás mindig az EESZT-ben rögzített adatok alapján történik, a tájékoztató a gyógyszerész számára csak a beteg beazonosításához szükséges. Értelemszerűen ez azt is jelenti, hogy a saját gyógyszerét a beteg úgy is kiválthatja, hogy otthon felejtette a tájékoztatót, de nála vannak a személyes azonosító okmányai és a TAJ kártyája.

A gyógyszertárak számára az elektronikus vények bevezetése sok előnnyel jár majd. Pontosabb és gyorsabb expediálást tesz lehetővé, mivel csak a beteget kell majd beazonosítani, és nem kell a gyógyszerészeknek kézzel végezniük az adatbevitelt. Emellett nem lesz szüksége retaxára sem, és sokkal kisebb vénykötegeket kell majd tárolnunk.

Forrás: HGYSZ

http://hgysz.hu

Szerző:

PHARMINDEX Online