További cikkek a Egészségügyi digitalizáció rovatból

A jövő egészségügyének reménysége: digitális orvosi asszisztens

A mesterséges intelligencián alapuló beszélgetőrobot már több mint 3 millió ember kezelésében nyújtott segítséget az orvosoknak.

hirdetés

A K Health digitális egészségügyi startup-társaság több millió, előre bevitt betegadat felhasználásával mesterséges intelligencia által irányított chatbotot fejlesztett. A program képes feldolgozni és elemezni a páciensek tüneteit, kórelőzményeit, így előzetes diagnózist is tud javasolni. A beszélgetőrobot már több mint 3 millió ember kezelésében nyújtott segítséget az orvosoknak.

Megpróbáltuk létrehozni a világ legjobb orvosát” - nyilatkozta Allon Bloch, a hét évvel ezelőtt alapított New York-i startup vezérigazgatója.

Bár a mesterséges intelligencia egyelőre még távol áll ettől a céltól, hogy teljes mértékben helyettesítse a hús-vér orvosokat, a technológia már le tudja venni a vállukról az adminisztratív terheket, hiszen elvégzi az anamnézis és a betegadatok rögzítésének időrabló munkáját.

Az K Health chatbot mindössze öt perc alatt körülbelül 25 kérdést tesz fel az átlagos betegnek. Természetesen nem adhat orvosi tanácsot, ezért továbbítja a beszélgetést egy valódi orvosnak vagy nővérnek, akik folytatják a kommunikációt a pácienssel. Az orvosok és nővérek a saját kezelőfelületükön kapják meg a csevegés klinikai összefoglalóját, amely akár 5 lehetséges diagnózist is tartalmazhat.

A chatbot sosem fárad el, nem rohan haza a családjához, és soha nem kap túl sok beteget aznap” - hangsúlyozta Bloch. Alapja egy nyelvi modell, ami hasonló a jól ismert OpenAI ChatGPT-jéhez. Ugyanakkor a K Health modelljét kisebb, specifikus egészségügyi adatkészletekkel tanították meg, hogy ki tudja zárni a nyílt interneten található zavaró és ellenőrizetlen adatokat. Az egyik kulcsfontosságú újítás az, hogy a bot képes megjósolni a „következő legjobb kérdést”, amit fel kell tenni a páciensnek. Ehhez speciális algoritmusok rétegeit alkalmazza a nyelvi modell felett. Az eddigi gyakorlatban előfordult, hogy nem volt képes pontosan megjósolni a diagnózist, de egyszer sem hozott létre nem létező, hamis betegséget.

A K Health beteglátogatásának retrospektív vizsgálata azt találta, hogy a humán orvosok és ápolónők az esetek 84,2%-ában értettek egyet a mesterséges intelligencia által javasolt diagnózisokkal. A vizsgálat 2022 októbere és 2023 januárja között zajlott, több mint 100.000 beteglátogatás adatai alapján.

Szerző:

PHARMINDEX Online

Forrás:

itbusiness.hu

Ajánlott cikkek