Nemzetközi standardoknak megfelelő internet alapú képzések bevezetésének lehetőségei

hirdetés

Az egészségügy nehézségeit és a helyzet javítását célzó megoldásokat bemutató sorozatunk következő előadása ugyancsak a Kórházszövetség idei kongresszusán hangzott el. Hazánkban sokkal korlátozottabbak az egészségügyi szakdolgozók online továbbképzési lehetőségei, mint a fejlett világban, sőt némely feltörekvő, nálunk jóval szegényebb országban.

Nagyné Szőke Erzsébet, a Debreceni Egyetem Klinikai Központ Szemklinika vezető ápolója és Vandulek Csaba a Kaposvári Egyetem Egészségügyi Centrum szakdolgozói Igazgatója előadása igen érdekes és tanulságos kutatások eredményeit tárta elénk.

Míg nyugaton egyre inkább tért nyernek az e-learning (internet alapú) képzések, továbbképzések, addig hazánkban ezzel a képzési formával alig lehet találkozni az egészségügyi szakdolgozók oktatásában.

A magyarországi helyzet bemutatásához néhány képet csatolunk az előadásból, amely a szerzők 2012-ben végzett online felmérésének eredményeit összegzi.

A képek kattintásra nagyíthatóak!

Nemzetközi kitekintés

Ausztráliában 10 éve jól működő e-learning rendszer segíti a képzést, mely háromféle lehetőséget biztosít a tanuláshoz:

  • online képzés: internet hozzáférési lehetőséggel bármikor elérhető
  • kevert (blended) képzési forma: kombinációja az iskolai rendszerű oktatásnak és az online képzésnek.
  • integrált képzési szolgáltatás: támogatja a kisebb szervezeteket a személyzetük fejlesztésében. Analizálják a személyzet képzési igényeit, képzési tervet készítenek és személyes, valamint online képzéseket szerveznek az igényekre alapozva.

Az Egyesült Királyságban a National Health Service szinte minden szakmai területen folytat e-learning képzéseket együttműködve szakmai szervezetekkel, hogy ingyenes, magas színvonalú oktatást nyújtson az egészségügyben dolgozóknak. 2013. januárig 3.643.375 oktatást folyt.

  • Jelenleg több mint 60 e-learning program működik együttműködve az orvosi Királyi Kollégiummal és más szakmai szervezetekkel.
  • A program ingyenesen elérhető az egészségügyi és szociális szektorban.

Kanadában a Learning Nurse Resource Network oktatást, folyamatos képzést és szakmai fejlődést nyújt az ápolók számára. Alkalmazkodik a szakma minden szintjéhez: ápoló hallgatók, asszisztensek, gyakorló ápolók, regisztrált ápolók, valamint az ápolók oktatóihoz. Két terültre koncentrál:

  • Teszt és kvíz center: segít az ápolóknak felmérni, hogy mely területeken kell felfrissíteni, vagy kiegészíteni tudásukat, készségeiket és kompetenciájukat. 162 online kvíz 11.325 kérdéssel interaktív módon segíti az ápolókat a felmérésben és tanulásban.
  • E-learning center: különböző online kurzusokat, képző modulokat lehet elérni. A gyakorló ápolóknak kényelmes és költséghatékony forrás az online tanuláshoz, szakmai tárgyi ismereteik fejlesztéséhez.

Forrást biztosítanak az ápolók tanulásához azzal, hogy elérhetőségeket, videókat, hírleveleket, egészségügyi témájú weboldalakat, linkeket mutatnak be.

Amerika (USA) szinte valamennyi képző intézménye és kórháza rendelkezik e-learning képző programmal. Minden képzési szinten lehet online képzési programokba bekapcsolódni (RN, BSN, MSN). Ezek a képzések könnyen, kényelmesen elvégezhetők és megteremtik a kiegyensúlyozott lehetőségeket a munka, iskola és család között.

A képzések jellegzetességei:

  • Video tananyag (Streaming Video Lectures): videók és CD-ROM-ok segítik a tanulást
  • Fórum (Discussion Boards): interaktív megbeszéléséi lehetőségek az oktatókkal, osztálytársakkal a főbb témákban.
  • Live Chat Rooms: online együttműködési lehetőség az osztálytársakkal
  • E-mail: Kontaktus az előadókkal és osztálytársakkal
  • E-learning források (segítségek) a sikeres tanuláshoz
  • Online segítség
  • Személyes program képviselő: Segít meghatározni a célokat, segít regisztrálni a különböző képzésekre, valamint segít a szükséges könyvek, anyagok megrendelésben.
  • Customer service (Ügyfélszolgálat): Technikai segítség nyújtás a nap 24 órájában

Afrika: Kenya

  • African Medical and Research Foundation (AMREF) hozta létre a Virtual Nursing School –t (AVNS) 2007-ben.
  • A computer alapú oktatás módszerét 2005-ben hirdették meg, majd 1 éves pilot programra alapozva négy modult hoztak létre és négy oktatási központtal megkezdték az oktatást Kenyában. A pilot program alatt újabb három modult fejlesztettek ki. A program fejlesztői és az oktató személyzet Angliában vett részt egy tréningen. Az angliai tréningen megfelelő készségeket szereztek saját e-learninges programjaik fejlesztéséhez.
  • AMREF komputereket telepített az egészségügyi intézményekbe és iskolákba, hogy az ápolók könnyebben elérjék a rendszert. A programot személyi komputeren is tudják futtatni, nem szükséges internet hozzáférhetőség, ugyanis az internet lefedettség csak 5%-os. Ha az ápolóknak nehézségük van az anyaggal, akkor segítséget kérhetnek az iskolai tutoroktól. Azok az ápolók, akik kisebb egészségügyi intézményekben dolgoznak, gyakorlási lehetőséget kapnak a legközelebbi oktató kórházban.
  • A program lehetőséget biztosít az ápolók számra a munka melletti tanulásra. Ez nagy lehetőség és segítség azok számára, akik nem tudják iskolai képzés kereteiben megszerezni ápoló diplomájukat. A szegény családok számra költségmegtakarítást jelent, és lehetőség arra, hogy már a képzés alatt is keresethez jussanak.
  • Az AMREF és Nursing Council of Kenya (NCK) nagy hangsúlyt fektet arra, hogy a Kenyában dolgozó 20.000 ápoló (85%-nak van képesítése, de nincs regisztrált ápoló diplomája) megkapja a megfelelő képesítéseket, elmozdítva a hagyományos iskolai képzés felől az e-learning képzés felé a hangsúlyt. 20.000-ből mindösszesen 100 nővér tud évente iskolai képzésben részt venni.
  • Több mint 100 e-learning centrumot hoztak létre, amit Kenya legtávolibb részéből is el tudnak érni. 22 ápoló képző iskola vesz részt a programban. 12.000 nővér jelentkezett be a programba.
  • A program, ha sikeressé válik a többi afrikai ország számára is minta lehet.

A magyar felmérés tapasztalatai, a jövő

Egészségügyi szakmai szervezetek és kórházak ápolási igazgatói között folytatott felmérésünk azt támasztja alá, hogy hazánkban is lenne igény az internet alapú képzésekre, továbbképzésekre.

Ezzel a képzési formával a dolgozók időt takaríthatnának meg, képzésüket egyénileg ütemezhetnék, magasan kvalifikált, a szakma által elismert szakemberek által összeállított képzési anyaghoz juthatnának hozzá. Minden hallgató azonos minőségű képzési anyagból tanulhat (iskolai képzési rendszerben a különböző oktatási központokban más és más minőségű, összetételű képzési anyaghoz jutnak hozzá a hallgatók, melyet befolyásol az adott tanár szakmai végzettsége, tapasztalata, a tanár által felhasznált oktatási módszer). A tanulás bármikor elkezdhető, megszakítható, folytatható, alkalmazkodik a tanuló életritmusához.

A munkahelyek költségeit is jelentősen csökkentené az internet alapú oktatási rendszer. Hagyományos iskolai rendszerben történő képzés esetén gondot okoz a kórházak, szakrendelések számára a hallgatók munkaidő kiesése, a dolgozó pótlása. Szintén emeli a költségeket, ha a tanulót utaztatni kell a képzés helyére, esetleg heti több napos képzés esetén szállásról is gondoskodni kell.

Felmérésünk azt mutatja, hogy főleg az alapellátásban és a járóbeteg ellátásban okoz nehézségeket a dolgozók beiskolázása, mert itt tudják a legkevésbé megoldani a helyettesítéseket. A dolgozók gyakran a saját heti pihenőnapjuk, szabadságuk terhére vesznek részt az oktatásban.

Fontos lenne egészségügyi alapképzésekben (OKJ) és az egészségtudományi BSc képzésekben meghatározni azon modulokat/képzéseket ahol implementálható lenne az e-Learning.

Közép- / hosszútávú stratégia kidolgozása lenne célszerű az e-learning hatékony bevezetése céljából, melyhez elengedhetetlen a szakemberek kiválasztása a képzési anyag fejlesztéshez, valamint tutorok, mentorok kijelölése, képzése, gyakorló helyek, oktatókórházak kijelölése és- multimédiás szakemberek bevonása az interaktív képzési anyagok fejlesztéséhez.

Szerző:

PHARMINDEX Online