Néhány funkció mobilon nem elérhető!

Töltse le a teljes funkcionalitású PHARMINDEX Mobil alkalmazást Andoridra és iOS-re.

Előfizetek!
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Szakterület: Szülészet-nőgyógyászat

Az egészségügyi ellátók feladatai gyermekek bántalmazásának, elhanyagolásának gyanúja esetén

Emberi Erőforrások Minisztériuma - Egészségügyért Felelős Államtitkárság - Egészségügyi Szakmai Kollégium

érvényes (2019.12.31)

"Semmilyen gyermekkel szemben elkövetett erőszak nem igazolható, de minden erőszak megelőzhető".
A gyermekjogok elismerése nem fakultatív lehetőség, hanem a nemzetközi emberi jogi konvenciókból - különösen a Gyermekjogi Egyezményből - fakadó, az Európai Unió 2009 óta kötelező erejű Alapjogi Chartájának 24. cikkéből, továbbá hazánk alkotmányos előírásaiból, az Alaptörvény XVI. cikkéből is következő kötelezettség.
A "Gyermek Jogairól" szóló 1989. évi ENSZ Egyezmény külön kiemeli a gyermekek elleni erőszakkal szembeni védelemhez való jogot: 19. cikk (1). "Az Egyezményben részes államok megtesznek minden arra alkalmas, törvényhozási, közigazgatási, szociális és nevelési intézkedést, hogy megvédjék a gyermeket az erőszak, a támadás, a fizikai és lelki durvaság, az elhagyás vagy az elhanyagolás, a rossz bánásmód vagy a kizsákmányolás - ideértve a nemi erőszakot is - bármilyen formájától". A Gyermekjogi Egyezményt hazánk 1991-ben a LXIV. törvénnyel hirdette ki.
A WHO megállapítása szerint a gyermekbántalmazás és elhanyagolás nem csak társadalmi, hanem népegészségügyi probléma is.

Megjelenés: 2016.05.31

Feldolgozás: 2016.09.16

A felnőttkorban előforduló, nem neurogén eredetű vizeletinkontinencia

Emberi Erőforrások Minisztériuma - Egészségügyért Felelős Államtitkárság - Egészségügyi Szakmai Kollégium

érvénytelen (2019.02.28)

Az átmeneti vagy tartós vizeletinkontinencia incidenciája és prevalenciája alapján népbetegség mértékű probléma. Az inkontinens állapot mind az egyén, mind környezete és a társadalom számára is jelentős pszichés és anyagi terheket jelent. Az inkontinens állapottal együttjáró tünetekkel ("gyanús" foltok az öltözéken, vizeletszag stb.) szemben a beteg társas környezete teljes mértékben elutasító. Míg a betegek a legkisebb maradványtünetet is kontinenciájuk teljes elvesztéseként élik meg, addig a súlyos inkontinenciát is jól tolerálják, amennyiben a tüneti kezelés eredményes. A kontinencia ellátás elsődleges célja, a beteg teljes társadalmi reintegrációja, melynek feltétele az azonnali, teljes tüneti stabilizáció (gyógyszeres és/vagy eszközös) biztosítása és az oki kezelés mielőbbi megkezdése. Ez csak személyre szabott ellátással, a társszakmák kompetenciáinak összehangolása révén valósulhat meg, melyben a korszerű, eredmény orientált szakmai irányelv nélkülözhetetlen segítséget nyújt.

Megjelenés: 2016.06.30

Feldolgozás: 2016.09.18

A tuberkulózis prevenciója, diagnosztikája, terápiája és gondozása

Emberi Erőforrások Minisztériuma - Egészségügyért Felelős Államtitkárság - Egészségügyi Szakmai Kollégium

érvénytelen (2018.12.31)

A tuberkulózis (tbc) a Mycobacterium tuberculosis complexbe tartozó baktériumtörzsek által okozott megbetegedés. Általában cseppfertőzés útján terjed (a konnatális tuberkulózis kivételével), és többnyire a tüdőt betegíti meg, de más szerveket is megtámadhat. Kezelés hiányában halálos kimenetelű lehet.
Az elmúlt két évtizedben a magyar tuberkulózishelyzet legfontosabb jellemzője, hogy folyamatosan csökken a tbc-incidencia.
Gyermekkorban a mortalitás egyik leggyakoribb fertőzéses oka még mindig a tuberkulózis, különösen azokon a területeken, ahol magas a HIV-fertőzöttség. Az évente a világon észlelt több mint kilencmillió új tbc-s beteg mintegy 10 százaléka (egyes adatok szerint akár 20 százaléka is) gyermek, ez évi egy millió új gyermekkori tbc megjelenését jelenti.

Megjelenés: 2015.11.05

Feldolgozás: 2016.10.26

A méhen belüli, élő várandósság megállapítása és rizikóbesorolása a várandós gondozásba vétele céljából

Emberi Erőforrások Minisztériuma - Egészségügyért Felelős Államtitkárság - Egészségügyi Szakmai Kollégium

érvénytelen (2017.06.30)

Az irányelv kidolgozása előtt a várandósok gondozását kizárólag szülész-nőgyógyász szakorvos végezhette. Az irányelv kifejlesztését a vonatkozó várandósgondozásról szóló jogszabály megalkotása tette szükségessé. Így lehetőség nyílt arra, hogy szakmai alapon történő rizikóbesorolást követően az alacsony rizikócsoportba sorolható várandós képzett szülésznőt válasszon várandóssága gondozására.
A várandósgondozásban felelős személyként szülész-nőgyógyász szakorvos és a meghatározott kompetenciákkal és végzettséggel rendelkező szülésznő (a továbbiakban: szülésznő) vehet részt. Mivel a jelen irányelvnek hazai előzménye nincs, ki kellett dolgozni azt a módszertani eszközt, melynek segítségével eldönthető, hogy a várandóst szülésznő vagy szülész-nőgyógyász szakorvos gondozhatja.

Megjelenés: 2014.09.05

Feldolgozás: 2016.10.26

A Hypermenorrhoea (Menorrhagia)

Emberi Erőforrások Minisztériuma

érvényes (2020.10.04)

Alapvető célcsoport a hatókörben megnevezett szakmák orvosai. Napi gyakorlatukhoz igyekszik az irányelv a legújabb bizonyítékokra épülő ajánlásokat tenni. További célja, hogy a döntéshozók, ellátásszervezők részére áttekintő irányvonalat biztosítson, amely a szolgáltatások szervezéséhez a legújabb bizonyítékokra épülő támpontot nyújt. Javasolható minden betegnek és hozzátartozóknak, betegképviseletek és civil szervezetek számára, akik az irányelv elolvasásával összefoglaló szakmai tájékoztatást kapnak a hazai ellátás lépéseiről.

Megjelenés: 2017.10.04

Feldolgozás: 2019.06.24

A koraterhességi diagnosztikus és az alap (basic) ultrahang-szűrővizsgálatokról

Emberi Erőforrások Minisztériuma

érvényes (2020.12.31)

Alapvető célcsoport a hatókörben részletezett szakmák orvosai, akiknek a napi gyakorlatához igyekszik az irányelv a legújabb bizonyítékokra épülő ajánlásokat tenni. További célja, hogy a döntéshozók, ellátásszervezők részére áttekinthető irányvonalat biztosítson, amely a szolgáltatások tervezéséhez a legújabb bizonyítékokra épülő támpontot nyújt. Javasolható minden betegnek és hozzátartozóiknak, betegképviseletek és civil szervezetek számára, akik az irányelv elolvasásával összefoglaló szakmai tájékoztatást kapnak a hazai ellátás lépéseiről.

Megjelenés: 2017.03.01

Feldolgozás: 2019.06.24

A Hypermenorrhoeáról (Menorrhagia) 2. sz. módosítás

Emberi Erőforrások Minisztériuma

érvényes (2020.03.01)

Alapvető célcsoport a hatókörben megnevezett szakmák orvosai. Napi gyakorlatukhoz igyekszik az irányelv a legújabb bizonyítékokra épülő ajánlásokat tenni. További célja, hogy a döntéshozók, ellátásszervezők részére áttekintő irányvonalat biztosítson, amely a szolgáltatások szervezéséhez a legújabb bizonyítékokra épülő támpontot nyújt. Javasolható minden betegnek és hozzátartozóknak, betegképviseletek és civil szervezetek számára, akik az irányelv elolvasásával összefoglaló szakmai tájékoztatást kapnak a hazai ellátás lépéseiről.

Megjelenés: 2017.03.01

Feldolgozás: 2019.06.24

A Hypermenorrhoeáról (Menorrhagia) 2. sz. módosítása

Emberi Erőforrások Minisztériuma

érvényes (2020.11.04)

Napi gyakorlatukhoz igyekszik az irányelv a legújabb bizonyítékokra épülő ajánlásokat tenni. További célja, hogy a döntéshozók, ellátásszervezők részére áttekintő irányvonalat biztosítson, amely a szolgáltatások szervezéséhez a legújabb bizonyítékokra épülő támpontot nyújt. Javasolható minden betegnek és hozzátartozóknak, betegképviseletek és civil szervezetek számára, akik az irányelv elolvasásával összefoglaló szakmai tájékoztatást kapnak a hazai ellátás lépéseiről.

Megjelenés: 2018.01.18

Feldolgozás: 2019.06.24

A koraszülöttek korai stabilizálása és a respirációs distressz szindróma kezeléséről

Emberi Erőforrások Minisztériuma

érvényes (2020.12.31)

A koraszülöttek ellátása az intrauterin transzport miatt elsősorban a szekunder és tercier perinatalis intenzív centrumokban történik, ezért az elsődleges célcsoport az itt dolgozó gyermekgyógyász és neonatológus szakorvosok, valamint szakorvos jelöltek köre. Amennyiben intrauterin szállításra nincs lehetőség az anya és koraszülött ellátását az irányelvben meghatározottak szerint el kell kezdeni az adott progresszivitási szinten és haladéktalanul értesíteni kell a területileg illetékes koraszülött transzport mentőszolgálatot. Utóbbi a koraszülött ellátását átveszi és rendelkezik a centrumba történő szállításig szükséges eszközökkel, gyógyszerekkel. Ezekben az esetekben valamennyi, szülészeti osztályon gyermekellátásban részt vevő szakorvos és szakorvos jelölt és a koraszülött mentőszolgálat alkalmazottai is felhasználók.

Megjelenés: 2017.12.22

Feldolgozás: 2019.06.24

hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés