Átláthatóbb a gyógyszerpromóciós tevékenység

hirdetés

Akár személy szerint is beazonosíthatóvá válhatnak a gyógyszercégek által szponzorált orvosok és intézmények az uniós transzparencia-direktíva hatályba lépését követően.

Annak ellenére, hogy egy forgalmazót 25, egy gyártót pedig akár 500 millió forintra is bírságolhatna az Országos Gyógyszerészeti Intézet (OGYI) a promóciós szabályok megsértése miatt, tavaly összesen 76, idén eddig pedig mindössze 20, 5 millió forint bírságot szabott ki, amiből a legmagasabb összegű 50 millió forint volt. Hivatalból 2012-ben 31, 2013-ban eddig 26 gyógyszerismertetéssel kapcsolatos eljárást indított, ezek 80 százaléka célzott, a többi átfogó eljárás volt. Ez utóbbi során az adott cég összes promóciós szerződését, dokumentumát, számláját átnézik, akkor évekre visszamenőleg.

Úgy tűnik, nem a hatósági ellenőrzés, hanem egy önszabályozó etikai irányelv lesz inkább, ami alapvető változásokat hozhat majd a gyógyszerpromócióban. Az Európai Gyógyszergyártók és Egyesületek Szövetségének (EFPIA) transzparencia kódexe szerint legkésőbb 2016 januárjától minden tagvállalatnak - így a Magyarországon működő cégeknek – is nyilvánosságra kell hoznia az orvosokkal és az egészségügyi intézményekkel létrejött szerződéseik legfontosabb adatait, úgy, hogy a támogatott abból beazonosítható legyen, és az is pontosan látható legyen, mire és mekkora összeget kapott. Vannak cégek, amelyek már most kötelezőnek tartják ezt a rendelkezést magukra nézve, Magyarországon azonban még csak készülnek a gyógyszeripari vállalatok a bevezetésére.

A cikk folytatása itt olvasható!

Szerző:

PHARMINDEX Online