Semmelweis Egyetem: kiválóság és oktatásfejlesztés az orvoskaron

Az elsőéves hallgatók már elektronikus indexet kapnak az idei tanévtől az Általános Orvostudományi Karon, ahol elindul a klinikai leckekönyv-rendszer tesztüzeme is, valamint folytatódik a legkiválóbb oktatók munkájának Merit-díjjal való elismerése, a díjak egy részét a hallgatói vélemények alapján ítélik oda. Dr. Hunyady László dékán beszámolt arról is: az idén bevezetett új vizsgarendszerben, az augusztusi vizsgalehetőségek csökkenése ellenére kevesebb, mint felére esett vissza a tanévkezdésig nem teljesített vizsgák száma.

hirdetés

Az idei tanévben 879 elsőéves (köztük 397 magyar, 220 német és 262 angol nyelvű képzésben részt vevő hallgató) kezdte meg tanulmányait az Általános Orvostudományi Karon, ahova a korábbi évekhez hasonlóan idén is több mint négyszeres volt a túljelentkezés.

Dr. Hunyady László dékán elmondta: egy évvel ezelőtt az ország egyik legsikeresebb egyetemi karának vezetését vette át, ezt a hazai és külföldi rangsorok és a karon diplomát szerzett orvosok munkájának elismertsége is igazolja. Ezzel együtt fontos tartotta az oktatók, a hallgatók és a munkáltatók visszajelzései alapján feltárni azokat a területeket, amelyeken további fejlesztésre volt szükség.

Mivel a legtöbb kritika hagyományosan a klinikai gyakorlati oktatással kapcsolatban fogalmazódik meg, a legfontosabb feladatnak ennek fejlesztését tartotta. „Számos területen már most sikerült eredményeket elérnünk, más területeken az elmúlt tanévben az előkészítő munka kezdődött meg. Az elmúlt évek eredménye a skill centrum működésének beindulása, kiemelt feladat a skill labor folyamatos fejlesztése; a rendelkezésre álló eszközök palettájának szélesítése, a bevont klinikák számának növelése” – hangsúlyozta a dékán.

Dr. Hunyady László emlékeztetett arra, hogy a múlt évben a már működő oktatói Merit-díj mellett az ÁOK-n bevezették a hallgatói véleményeken alapuló Merit-díjat is. Eszerint a hallgatók évfolyamfelenként szavazhatnak a szerintük legkimagaslóbb teljesítményt nyújtó oktatókra; ez alapján minden szemeszterben tíz oktató részesülhet fizetéskiegészítésben egy éven keresztül.

Emellett rendszeressé és folyamatossá vált az oktatómunka részletesebb hallgatói véleményezése is, amellyel a hallgatók nagyban hozzá tudnak járulni az oktatás fejlesztéséhez – mutatott rá a dékán, hozzátéve, hogy az ennek keretében születő adatokat rendszeresen megkapják a tanszékvezetők és az oktatók maguk is.

Az idei tanévtől életbelépő újdonságok közé tartozik az elektronikus index, melyet felmenő rendszerben vezetnek be: az új elsőévesek már csak ilyen, digitális leckekönyvet kapnak.

Elkészült a karon szintén újdonságnak számító klinikai leckekönyv is, mely tartalmazza azokat a gyakorlati kompetenciákat és tapasztalatokat, melyeket a hallgatóknak el kell sajátítaniuk a hat év alatt. A leckekönyvet heteken belül kézhez kapják a hallgatók, egyelőre csak tájékoztató jelleggel. A jövő tanévtől ugyanakkor már minden leckekönyvben szereplő tevékenység elvégzését igazoltatni kell az oktatókkal.

Dr. Hunyady László dékán beszámolt arról is, hogy előrehaladott stádiumban van és a következő tanévben már elindulhat az úgynevezett blokkosított oktatás bevezetése, melynek lényege, hogy a hallgatók az egyes hetekben ugyanazon a klinikán teljesítik a gyakorlati időt, így csökkenni fog az órák közötti utazgatás. Azonban – mint a dékán rámutatott – ennek bevezetése jelentős előkészítő munkát igényel, mivel a cél, hogy az átállással a képzés hatékonysága is javuljon.

Ebben számítunk a Heidelbergi Egyetem támogatására is, mely lehetőséget biztosít, hogy az érintett klinikák és intézetek egy-egy oktatója személyesen is megtekinthesse a náluk folyó blokkosított oktatást. Már megtörtént annak a 21 oktatónak a kijelölése, aki Heidelbergbe fog látogatni. Az ő tapasztalataikra is alapozva történik majd meg a blokkosított oktatás bevezetése a jövő tanévtől – mondta el Dr. Hunyady László.

Az angol és német nyelvű oktatás területén a kar vezetése bővíteni szeretné az akkreditált külföldi kórházak számát, ugyanis a nemzetközi hallgatók részéről gyakori igény, hogy saját hazájukban szeretnék a gyakorlati képzést elvégezni. Dr. Hunyady László elmondta: az akkreditációs eljárás Koreával és Kanadával van a legelőrehaladottabb állapotban.

Dr. Hunyady László az elmúlt időszakban feszültségeket okozó augusztusi vizsgaidőszakkal kapcsolatban arról számolt be, hogy kielemezték a most zárult tanévben először alkalmazott új vizsgarendszert. A vizsgaidőszak törvényi okokból szükségessé vált módosítása értelmében a hallgatók a korábbi három hét helyett idén csak egy héten vizsgázhattak augusztusban, ugyanakkor júliusban is kaptak plusz egy hetet. Az adatokból kiderül: az ÁOK magyar hallgatói körében felére csökkent az elmaradt, illetve sikertelen vizsgák száma. Míg a tavalyi tanév kezdetekor 1034 vizsga hiányzott, addig most ez a szám 489-re csökkent. Ráadásul már július 4-én is kevesebb – összesen csak 994 – vizsga hiányzott, mint a tavalyi tanévkezdéskor.

A dékán szerint a számok azt mutatják, hogy a hallgatók nemcsak alkalmazkodni tudtak az új rendszerhez, de sikeresebben is vizsgáztak, mint korábban. Mint rámutatott: hallgatók nagy része már eddig is elfogadta, hogy az egyetem vezetése a törvényi szabályozás miatt kénytelen volt átalakítani a korábban megszokott augusztusi vizsgáztatást. A dékán bízik abban, hogy a meglepően jó számok a többi hallgatót is meggyőzik arról, hogy a más egyetemeken már évekkel ezelőtt bevezetett az új vizsgarendszer itt is sikeresen alkalmazható.

Dobozi Pálma
Fotó: Kovács Attila, Semmelweis Egyetem

Szerző:

PHARMINDEX Online