Néhány funkció mobilon nem elérhető!

Töltse le a teljes funkcionalitású PHARMINDEX Mobil alkalmazást Andoridra és iOS-re.

Előfizetek!

Új kutatás értékelte az antidepresszánsok veszélyeit

Az antidepresszánsok a leggyakrabban felírt gyógyszerek közé tartoznak a fiatal és középkorú felnőttek körében, de ebben a korcsoportban viszonylag kevés információ áll rendelkezésre a különböző hatóanyagok biztonságosságával kapcsolatban.

Egy új elemzés a 20 és 64 év közötti, depresszióval diagnosztizált betegek körében értékelte az antidepresszáns terápia és több nemkívánatos esemény közötti összefüggést.

A kutatók összesen 238 963 beteget vontak be az elemzésbe. A nemkívánatos események között szerepelt az utánkövetés során rögzített elesés, csonttörés, felső gasztrointesztinális traktus vérzése, közúti baleset, nemkívánatos gyógyszerreakciók és bármely eredetű mortalitás.

Az 5 éves utánkövetés során 4651 beteg esett el, 4796 betegnél történt csonttörés, 1066 betegnél fordult elő GI vérzés, 3690 beteg szenvedett közúti balesetet. Nemkívánatos gyógyszerreakció 1058 betegnél fordult elő, és 3181 beteg halálozott el. A csonttörések gyakorisága szignifikánsan magasabb volt a szelektív szerotonin-visszavétel gátlóknál. Az elesések gyakorisága minden antidepresszáns-csoportnál magasabb volt, mint az antidepresszáns-kezelés nélküli időszakokban. A nemkívánatos gyógyszerreakciók gyakorisága jelentősen magasabb volt a triciklusos és egyén antidepresszánsoknál, mint az SSRI-k esetében.

A felső gasztrointesztinális traktus vérzésének kockázata jelentősen magasabb volt a trazodon esetében. A mortalitás a triciklusos és hasonló szerkezetű hatóanyagok esetén volt jelentősen magasabb, mint az SSRI-kezelés során, és legalább 85 napos SSRI-terápia után jelentősen mérséklődött. Az 1, illetve 5 éves utánkövetés során észlelt mortalitás a mirtazapin esetén volt szignifikánsan magasabb.

Kapcsolódó tartalmak

Az SSRI-kezelésre a csonttörések nagyobb gyakorisága volt jellemző, összehasonlítva a triciklusos szerekkel, de a mortalitás és a nemkívánatos gyógyszerreakciók gyakorisága alacsonyabb volt az SSRI-k esetén. Ezeket a kockázatokat figyelembe kell venni a potenciális előnyökkel szemben az antidepresszáns készítmény felírásakor.

Egy másik kutatás eredményei szerint a széles körben alkalmazott antidepresszánsok ronthatják a tinnituszt. A Cell Reports folyóiratban közzétett tanulmány szerint a fusiform neuronok szerotonin hatására hiperaktívvá válnak.

„Azt találtuk, hogy ezeknek a neuronoknak az aktivitása rendkívüli mértékben megnőtt” – mondta a kutatás vezetője. Ha az eredményeket további kutatások is igazolják, az jelentős hatással lehet az antidepresszánsok nagy csoportjának alkalmazására. Az SSRI-k a szerotoninszint növelése által enyhítik a depresszió tüneteit, viszont az új vizsgálat azt támasztja alá, hogy a szorongás és depresszió kezelésére felírt SSRI-k súlyosbíthatják a beteg tinnituszát.

„Ha az orvos olyan depressziós beteget kezel, akinél halláskárosodás vagy tinnitusz is fennáll, akkor óvatosan kell eljárni a gyógyszerrendelés során, mivel az SSRI-k hatására rosszabbodhat az az állapot, amit épp kezelni igyekeztek” – magyarázta a kutatás munkatársa.

A kutatócsoport vezetője hozzátette, hogy a rendelkezésre álló tudományos cikkek áttekintése is azt igazolta, hogy számos beteg beszámolt a tinnitusz rosszabbodásáról azt követően, hogy SSRI-t kezdtek el szedni.

Referencia:

BMC Medicine

Címkék

Az alábbi címkék egyikére kattintva további híreket, cikkeket, tanulmányokat olvashat a témában.

Ajánlott cikkek