Változnak egyes, a gyógyszertárak működését érintő jogszabályok

A Magyar Közlöny 2025. szeptember 29. napján megjelent 111. számában kihirdetésre került az egyes egészségügyi tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról szóló 41/2025. (IX. 29.) BM rendelet, mely több, a gyógyszertárak működését érintő jogszabályt is módosít.

hirdetés

A felsorolt rendelkezések a kihirdetését követő hónap 1. napján, azaz 2025. október 1-től hatályosak, kivéve azoknál a módosításoknál, amelyeknél ezt külön jeleztük.

A közforgalmú, fiók- és kézigyógyszertárak, továbbá intézeti gyógyszertárak működési, szolgálati és nyilvántartási rendjéről szóló 41/2007. (IX. 19.) EüM rendeletből törlésre került az a bekezdés, amely a Kormány által Magyarország egész területére kihirdetett veszélyhelyzet időtartama alatt adott felmentést bizonyos feltételek alól intézeti gyógyszertárak közvetlen lakossági ellátást végző egységének létesítése során. Így a jövőben az előírásoknak megfelelően fekvőbeteg-gyógyintézet telephelyenként ismét csak egy ilyen egységet működtethet, valamint a létesítés során figyelembe kell venni az alábbi feltételeket: a fekvőbeteg-gyógyintézetben legalább háromszáz ágy, vagy rendelőintézeti járóbeteg-szakellátást nyújtó szolgáltatónál legalább tíz féle járóbeteg-szakellátási forma biztosított.

Az emberi felhasználásra kerülő gyógyszerek rendeléséről és kiadásáról szóló 44/2004. (IV. 28.) ESzCsM rendelet módosítása értelmében az ellenőrzött anyagokról szóló 78/2022. (XII. 28.) BM rendelet 2. mellékletében foglalt P4 jegyzékén szereplő, pszichotróp hatóanyagot tartalmazó gyógyszereket az orvos kizárólag elektronikus vényen rendelheti, kivéve a „pro familia” jelzéssel történő gyógyszerrendelést.” A módosítás előtt papíralapú vényen rendelt fenti gyógyszerek a gyógyszer rendelésétől számított 90 napon belül még kiadhatóak.

Változik a gyógyszerek kiadhatóságának időtartamára vonatkozó szabályozás is. Ha a gyógyszer alkalmazási előírása a kiadásra az általános szabályban foglalt három hónapnál rövidebb időtartamot határoz meg, a kiadásra az alkalmazási előírás rendelkezéseinek megfelelően kerülhet sor.
Módosul továbbá a kiadási igazolások készítésére vonatkozó szabály. A továbbiakban több elektronikus vény egyidejű kiváltása esetén biztosítottanként külön kiadási igazolásokat kell készíteni. Ez a módosítás a kihirdetését követő 60. napon, azaz 2025. november 28-án lép hatályba.

Módosul a fokozottan ellenőrzött szernek minősülő gyógyszerek orvosi rendelésének, gyógyszertári forgalmazásának, egészségügyi szolgáltatóknál történő felhasználásának, nyilvántartásának és tárolásának rendjéről szóló 43/2005. (X. 15.) EüM rendelet is.
A kiadási igazolás a módosítás értelmében nemcsak papíralapú lehet, a gyógyszer átvétele pedig a jogosult átvevő személyét igazoló azonosítóval is elismertethető.
Ha az EESZT nem érhető el, a gyógyszer a felírási igazolás alapján, a személyazonosság igazolására alkalmas hatósági igazolvány bemutatását követően is kiadható, ebben az esetben papíralapú kiadási igazolás készítésével, az arra jogosult átvevő aláírásával és a személyazonosság igazolására alkalmas hatósági igazolvány számának feltüntetésével.

A gyógyászati segédeszközök társadalombiztosítási támogatásba történő befogadásáról, támogatással történő rendeléséről, forgalmazásáról, javításáról és kölcsönzéséről szóló 14/2007. (III. 14.) EüM rendelet módosítása szerint a vény a kiállítástól számított 3 hónapig, a méltányossági kérelem alapján támogatott gyógyászati segédeszköz esetében kiállított első vény az engedély véglegessé válásától számított 3 hónapig, az engedély alapján kiállított minden további vény a kiállítástól számított 3 hónapig, de legkésőbb az engedély érvényességének lejártáig váltható be a korábban 90 napban meghatározott érvényességi idők helyett. Ez a módosítás a kihirdetését követő 90. napon, azaz 2025. december 28-án lép hatályba.

Módosul továbbá a vizeletfelszívó és defekálási segédeszközökre vonatkozó szakorvosi javaslat eddig 24 hónapban meghatározott maximális érvényességi időtartama. A szakorvosi javaslat érvényessége a továbbiakban addig tart, amíg a rendelt eszköz funkcionális csoportja és felszívókapacitása megfelelő. Amennyiben más funkcionális csoportba tartozó vagy nagyobb felszívókapacitású eszköz szükséges, annak rendelésére új szakorvosi javaslat alapján kerülhet sor. Utóbbi módosítást 2025. november 1-től kell alkalmazni.

Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a fentiekben csupán rövid tájékoztatást adtunk a változásokról. A jogszabályoknak való teljes megfelelés érdekében javasoljuk az érintett rendelkezések alapos áttekintését.

Szerző:

PHARMINDEX Online

Ajánlott cikkek